Ügyfélszolgálat: +36(30)451-6801

kapszulaCENTER

Lutein & zeaxantin az erős szemekért!

Szem vitamin
lutein

A szemek egészségéhez és magához a látáshoz számos tápanyagra és vitaminra van szükség Ezek közöl az egyik a lutein, a másik a zeaxantin, melyek gyulladáscsökkentő tulajdonságokkal rendelkező karotinoidok.

De mi is pontosan a lutein, és miért a szem vitaminja

Mi az a lutein és zeaxantin?

A lutein és a zeaxantin a karotinoidok családjába tartozó antioxidánsok. A karotinoid egyfajta növényi fitonutriensek (vegyi anyagok), melyek sokféle növény sejtjében megtalálhatók.

Ezek a vegyületek felelősek például a növények színéért, melyeknek köszönhetően élénk vörös vagy sárga színekben pompáznak a zöldségek és gyümölcsök. Ezek a pigmentek nem csak a színekért felelősek, hanem a növények működésében és azok egészségügyi előnyeiben is fontos szerepet játszanak.

A zeaxantin és a lutein karotinoidok kis eltéréssel rendelkeznek, de szerkezetileg hasonlóak, és hatásuk is ugyanaz.

Ez a két fitonutriens az egyetlen, melyek a retinában - főként a makula régióban - is megtalálhatók és elengedhetetlenek az egészséges és éles látáshoz. A nagy koncentráció miatt a két karotinoidot a makula pigmenjeként is nevezik.

A zeaxantin és lutein hatása

1. Fontos antioxidánsok

A lutein és a zeaxantin is védenek a szabad gyökök okozta negatív hatásoktól, hiszen erős antioxidánsok.

A szabad gyökök nagy mennyiségű jelenléte a szervezetben a sejetek károsodásához vezet, ami gyorsítja az öregedést és olyan betegségekhez vezethetnek, mint a rák, az Alzheimer-kór, a 2-es típusú cukorbetegség vagy a szívbetegségek.

Amellett, hogy a lutein és a zeaxantin védi zsírokat, fehérjéket és a DNS-t a szervezetben, még a glutation - szintén kulcsfontosságú antioxidáns - újrahasznosításában is segíthet. [1]

Ezenkívül antioxidáns tulajdonságaik csökkenthetik a „rossz” LDL-koleszterin hatásait, ezáltal csökkentve a lerakódásokat az artériákban, ami csökkenti a szívbetegség kockázatát. [234]

A lutein és a zeaxantin ezek mellett megvédi a szemet a szabad gyökök káros hatásaitól.

Szemei ​​az oxigénnek és fénynek egyaránt ki vannak téve, ami elősegíti a káros szabad gyökök képződését. A lutein és a zeaxantin kioltja ezeket a szabad gyököket, így nem tudják károsítani a szem sejtjeit. [7]

Úgy tűnik, a karotinoidok még jobban működnek, ha együtt alkalmazzák őket és hatékonyabban küzdenek a szabad gyökök ellen.

2. Védik a szem egészségét

A lutein és a zeaxantin az egyetlen étkezési karotinoid, amely a retinában tárolódik, különösen a makula régióban, amely a szem hátsó részén található.

Mivel koncentrált mennyiségben találhatók meg a makulában, makula pigmenteknek is nevezik őket.

A makula elengedhetetlen a látáshoz. A lutein és a zeaxantin fontos antioxidánsként működnek ezen a területen, mivel megvédik a szemet a káros szabad gyököktől. Úgy gondolják, hogy ezeknek az antioxidánsoknak a csökkentése károsíthatja a szem egészségét.

A lutein és a zeaxantin természetes fényvédőként is működik, mivel elnyeli a felesleges fényenergiát. Úgy gondolják, hogy különösen a káros kék fénytől védi a szemet. [8]

Az alábbiakban felsorolunk néhány olyan állapotot, amelyekben a lutein és a zeaxantin segíthet:

  • Életkorral összefüggő makula degeneráció (AMD): a lutein és a zeaxantin fogyasztása megóvhat az AMD vakságig terjedő progressziójától .
  • Szürkehályog: a szürkehályog homályos foltokat jelent a szem első részén. A luteinben és zeaxantinban gazdag ételek fogyasztása lelassíthatja képződésüket.
  • Diabéteszes retinopátia: állatkísérletekben kimutatták, hogy a lutein és zeaxantin kiegészítése csökkenti a szemet károsító oxidatív stressz markereket.
  • Retinaleválás: azoknál a patkányoknál, akiknél a retina leválás volt és lutein injekciót kaptak, 54%-kal kevesebb sejthalál volt megfigyelhető.
  • Uveitis: ez egy gyulladásos állapot a szem középső rétegében. A lutein és a zeaxantin segíthet csökkenteni az érintett gyulladásos folyamatot.

A lutein és a zeaxantin használata a szem egészségét támogató kutatásokban ígéretesek, de nem minden tanulmány mutat előnyöket. Bár sok tényező játszik szerepet, az megfelelő lutein és zeaxantin mennyisége továbbra is kulcsfontosságú a szem egészségének megőrzése szempontjából.

3. Védheti a bőrt

Csak az utóbbi években fedezték fel a zeaxantin és a lutein bőrre gyakorolt jótékony hatását. Antioxidáns hatásuk lehetővé teszi, hogy megvédjék a bőrt a nap káros ultraibolya (UV) sugaraitól. [9]

Egy kéthetes állatkísérlet kimutatta, hogy azoknál a patkányoknál, akik 0,4%-ban luteinnel és zeaxantinnal dúsított étrendet kaptak, kevesebb volt az UVB-sugárzás által kiváltott bőrgyulladás, mint azoknál, akik csak 0,04%-ban kaptak ezekből a karotinoidokból.

Ezenkívül állatkísérletek azt mutatják, hogy a lutein és a zeaxantin megvédheti a bőrsejteket az idő előtti öregedéstől és az UVB által kiváltott daganatoktól.

Mennyi lutein kell naponta?

Jelenleg nincs ajánlott mennyiség a lutein és a zeaxantin bevitelére.

Sőt, a szervezete által igényelt lutein és zeaxantin mennyisége az elviselt stressz mértékétől is függhet. Például a dohányosoknak több luteinre lehet szükségük, mivel általában alacsonyabb a karotinoid szintjük a nemdohányzókhoz képest.

Becslések szerint az amerikaiak átlagosan 1-3 mg luteint fogyasztanak naponta. Előfordulhat azonban, hogy ennél sokkal többre lesz szüksége, hogy csökkentse az időskori makuladegeneráció (AMD) kockázatát.

Valójában a napi 6 - 20 mg étrendi lutein csökkenti a szembetegségek kockázatát.

Az Age-Related Eye Disease Study 2 (AREDS2) kutatása azt találta, hogy 10 mg lutein és 2 mg zeaxantin jelentősen csökkentette az előrehaladott időskori makuladegeneráció kialakulását.

A lutein mellékhatásai

Úgy tűnik, hogy nagyon kevés mellékhatás társul a lutein- és zeaxantin szedésével.

Egy 5 éves, nagyszabású vizsgálat nem talált a lutein és a zeaxantin kiegészítők szedésének káros hatását. Az egyetlen azonosított mellékhatás a bőr sárgulása volt, amely nem minősül károsnak.

A kutatások becslései szerint napi 1 mg/kg lutein és 0,75 mg/kg zeaxantin biztonságos. Egy 70 kg tömegű ember számára ez 70 mg luteinnek és 53 mg zeaxantinnak felel meg.

Zeaxantin és lutein miben van?

Bár a lutein felelős sok gyümölcs és zöldség narancssárga és sárga színéért, valójában nagyobb mennyiségben találhatók meg a zöld leveles zöldségekben. Érdekes módon a sötétzöld zöldségekben található klorofill elfedi a luteint és a zeaxantint, így a zöldségeket zöld színűnek látjuk.

Ezeknek a karotinoidoknak a fő forrásai a

  • kelkáposzta
  • spenót
  • brokkoli
  • saláta
  • petrezselyem
  • bazsalikom
  • póréhagyma
  • borsó

A kelkáposzta az egyik legjobb lutein forrás (48-115 mcg/g). Összehasonlításképpen: egy sárgarépa csak 2.5-5.1 mcg luteint tartalmazhat grammonként.

lutein zeaxanin források

A narancs, a sárgadinnye, a kivi, a pirospaprika, a tök, a pisztácia és a szőlő szintén jó lutein- és zeaxantinforrás, és megfelelő mennyiségű lutein és zeaxantin található a durumbúzában és a kukoricában is.

Ezenkívül a tojássárgája a zeaxantin fontos forrása lehet, mivel a tojássárgája magas zsírtartalma javíthatja ezen tápanyagok felszívódását.

A zsírok javítják a lutein és a zeaxantin felszívódását, ezért jó ötlet felvenni őket az étrendbe, például egy kis olívaolajat egy zöldsalátába, vagy egy kis kókuszolajat a párolt zöldségekhez.

További összetevők:

Hozzászólások

Új hozzászólás
    töltés

    TÖLTÉS