Szállítás

 már 590 Ft-tól

 15 000 Ft felett ingyenes

 diszkrét csomagolás

 1 napos szállítás

 további információk
Miért érdemes nálunk vásárolni?

 teljes diszkréció, jelöletlen csomagolás

 15 000 Ft felett ingyenes szállítás

 100% elégedettség garancia

 30 napos pénzvisszafizetési garancia

 ajándék csajozási ebook

A króm hatása

Vitamin és ásványi anyag

2019. február 6.

króm tartalmú ételek

A króm egy olyan kémiai elem, egy kemény és törékeny fém, amire szervezetnek kis mennyiségben szüksége vam az egészséges működéshez. Mi is a króm legfontosabb tulajdonsága ami az egészséget illeti? A króm legismertebb előnyei a vércukorszint szabályozása és a cukorbetegség elkerülése, a szív egészségének megőrzése, a megfelelő testsúly szabályozása és az agy egészségének támogatása.

A króm szerepet játszik az inzulin-jelátvitelben, amelyek lehetővé teszi testünk számára, hogy ellenőrizze a bevitt cukormennyiséget, segítve a vércukorszint egyensúlyát és stabil energiaellátást. A kutatások azt is mutatják, hogy a króm segíthet megvédeni a DNS-kromoszómákat a károsodástól, ami azt jelenti, hogy a króm képes megállítani a különböző krónikus betegségekhez vezető sejtmutációkat. Ezen túlmenően a krómot összefüggésbe hozták a hosszú élettartammal és a szív- és érrendszeri egészségi állapot javításával, mivel szerepet játszik a zsírok metabolizálásában, a fehérjék, szénhidrátok és más tápanyagok mellett.

Az amerikai Országos Egészségügyi Intézet szerint kétféle króm létezik:

  • Króm 3+, amelyet „biológiailag aktívnak” is neveznek és élelmiszerekben található
  • Króm 6+, amely embernek számára mérgező és nem biztonságos, ezért ipari alkalmazásokban használják, és nem az élelmiszerekből szerezhető be. A 6-os króm olyan vegyi anyag, amely rákot okoz

Miben van króm? A króm természetes módon jelen van sok ételben, beleértve az élesztőgombát, bizonyos típusú húsokat, zöldségeket, burgonyát és teljes kiőrlésű gabonát. A króm többnyire az étrenden keresztül jut be a szervezetbe, mivel a talajban és a sziklákban tárolódik, amelyben a növényeink növekednek, valamint kisebb mennyiségben az ivóvízből is. A csapvíz kielégíti a króm szükségletünk egy részét, ugyanúgy, mint a rozsdamentes acél edényekben történő főzés.

A króm vegyjele: Cr.

A krómhiány tünetei

Az USDA szerint a krómhiány nem túl gyakori az Egyesült Államokban és más fejlett országokban, mivel a legtöbb ember elegendő mennyiségű krómot fogyaszt naponta ahhoz, hogy elérje a megfelelő beviteli mennyiséget. A teljes kiőrlésű búzából készült termékekben (beleértve a teljes kiőrlésű kenyeret és a gabonaféléket is) van króm, így valószínűleg ez az egyik oka annak, hogy az emberek elegendő mennyiségé krómot fogyasztanak.

Átlagosan a felnőtt nők napi 23-29 mikrogramm, míg a férfiak naponta 39-54 mikrogrammot krómot fogyasztanak az ételekből az USDA jelentése szerint. Általában még a csecsemők is elegendő krómhoz jutnak, mivel az egészséges anyák anyatejében lévő króm átlagos mennyisége kb. 0,24 mikrogramm / óra.

Másrészt, egyes orvosi kutatók úgy vélik, hogy a krómhiány sokkal gyakrabban fordul elő azoknál, akik nem reagálnak megfelelően az inzulinra - ami jellemzőbb a túlsúlyos és rossz étrendet követő emberekre. A cukorbetegek és az idősek nagyobb valószínűséggel szenvednek krómhiányban, mint az egyébként egészséges felnőttek vagy gyermekek.

A króm hiány gyakori tünetei a következők:

  • gyenge vércukorszint-szabályozás
  • gyenge csontok és csontritkulás
  • alacsony energiaszint, fáradtság
  • egészségtelen bőr
  • magas koleszterinszint és a szívelégtelenség kockázata
  • alacsony koncentrációs képesség és gyenge memória
  • romlott látás
  • hangulatváltozások, a szorongás növekedése
  • az étvágy változásai
  • súlyváltozások
  • visszamaradt növekedés és fejlődés
  • lassú sebgyógyulás vagy a műtétből való kilábalás

A króm napi adagja

A krómbevitel étrend-referenciaadatait 1989-ben az amerikai Országos Tudományos Akadémia Orvostudományi Intézete dolgozta ki, az amúgy egészságes emberek szükségletei alapján.

A króm megfelelő mennyisége az életkoron és a nemen alapul, és a következők:

  • 0–6 hónapos csecsemők: 0,2 mikrogramm
  • 7-12 hónapos gyermekek: 5,5 mikrogramm
  • 1-3 év: 11 mikrogramm
  • 4-8 év: 15 mikrogramm
  • 9–13 év: 25 mikrogramm fiúk, 21 mikrogramm lányok esetében
  • Tizenévesek 14-18 éves korig: 35 mikrogramm fiúknak, 24 mikrogramm lányoknak
  • Felnőttek 19 és 50 év között: 35 mikrogramm férfiaknál, 25 mikrogramm nőknél
  • Terhes nők: 30 mikrogramm
  • Szoptató nők: 35 mikrogramm

Némely egészségügyi szakember több krómot javasol a vércukorszint szabályozásában, különösen az enyhe vagy súlyos inzulinrezisztencia vagy cukorbetegség esetén. A napi 200 mikrogrammot multivitamin készítmény részeként számos táplálkozási szakértő ajánlja, és egyes esetekben nagy mennyiségű, legfeljebb 1000 mikrogrammot írnak fel a 2. típusú cukorbetegségben vagy metabolikus szindrómában szenvedők számára.

Szükségesek-e a króm-kiegészítők és biztonságosak-e?

A króm étrend-kiegészítők alkalmazásának előnyei még mindig ellentmondásosak és néhány orvosi szakértő megkérdőjelezte azok használatát, mivel a végzett vizsgálatok a mai napig vegyes eredményeket mutatnak. A krómot tartalmazó étrend-kiegészítők közé tartozik a króm-pikolinát, a króm-polinicinát és számos más, kapcsolódó típus. Króm alapú kiegészítőket vásárolhat tabletta vagy kapszula formájában, plusz multivitamin komplex részeként, de mivel csak kis mennyiségre van szükség, és a legtöbb ember eleget fogyaszt, fogyasztásuk általában nem szükséges.

Mivel a kutatók még mindig nehezen tudják ellenőrizni a króm specifikus biológiai szerepét a testben és, hogy más ásványi anyagok hatásához mennyi krómra van szükség, az egészségügyi közösségben nincs megegyezés abban, hogy az embereknek kell-e króm-kiegészítést rendszeresen szedni vagy sem. A legtöbb táplálkozási szakértő úgy véli, hogy az élelmiszerforrások sokkal egészségesebb módjai a megfelelő mennyiségű króm bevitelének.

Például 2014-ben az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság jelentést tett közzé, amelyben megállapította, hogy a krómnak nincs bizonyítottan jótékony hatása az egészségre az egészséges felnőttekben, így a krómot eltávolították az alapvető tápanyagok listájából. Emellett a króm-kiegészítés drága is lehet, ami elrettentheti az embereket abban, hogy következetesen vegyék őket.

Mi történhet az egészségünkkel, ha túl sokat fogyasztunk belőle? A legtöbb tanulmány azt mutatja, hogy a króm mérsékelt mennyiségben biztonságos, de a túl magas bevitel toxicitást és komoly problémákat okozhat. Szerencsére a króm túladagolás nagyon ritka, mivel a króm csak nagyon kis mennyiségben jut be a sejtekbe, a többi pedig könnyedén kiürül a testből. Ha valaki túl sokat visz be (nagyon valószínű, hogy étrend-kiegészítőkből és nem élelmiszerforrásból), a króm beléphet a sejtekbe, és DNS károsodáshoz vezethet, ezért mindig kerüljük el az ajánlottnál nagyobb adagot.

Mint minden tápanyag esetében, próbáljon meg elegendő mennyiséget fogyasztani természetes élelmiszerekből, így biztos, hogy a megfelelő vitamin- és ásványi anyagok keverékét viszi be, úgy ahogy a természet szándékozik, anélkül, hogy az nagy kockázatot jelentene a tűladagolás szempontjából.

A króm hatása

1. Segít a vércukorszint szabályozásában és a cukorbetegség megelőzésében

A króm segíthet fokozni az inzulin szerepét, amely kritikus hormon szabályozza a vércukorszintet és segít abban, hogy a glükóz a sejtekbe kerüljön, és a szervezet energiává alakítsa. A króm támogatja az egészséges anyagcserét, a tápanyagok tárolását a szervezetben, mivel segíthet a tápanyagok jobb felszívódásában és eloszlatásában, amelyeket az ételekkel fogyasztott szénhidrátokból, zsírokból és fehérjékből nyert.

Az élesztőgomba például nagyszerű krómforrás, és úgy találták, hogy segíti a cukor (glükóz formájában) metabolizmusát a vérben, ami kedvező a glükóz-intolerancia, az inzulin rezisztencia és a cukorbetegség kialakulásának elkerülésében. [1]

Az amerikai Emberi Táplálkozástudományi Kutató Központ által készített tanulmány azt állapította meg, hogy amikor 2-es típusú cukorbetegségben szenvedő betegek 4 hónapos időszak alatt placebot vagy króm-kiegészítőt kapták - miközben folytatták a szokásos gyógyszerek szedését és nem változtatták meg az étkezési szokásokat - az inzulin és a koleszterinszint jelentősen csökkent azok körében, akik krómot kaptak. [2]

Fontos azonban megjegyezni, hogy a tanulmányok vegyes eredményeket mutatnak a króm hatékonyságát illetően a cukorbetegség megelőzésében. Számos tanulmány jótékony hatásokat mutat, de mások azt, hogy a króm nem képes érdemben szabályozni a cukorbetegségre hajlamos emberek vércukorszintjét anélkül, hogy azt bármilyen más módszerrel ne kombinálná.

2. Csökkenti a koleszterinszintet

A króm szükséges a zsírok, köztük a koleszterin normál metabolizmusához. A kutatások azt mutatják, hogy a magasabb króm bevitel, az egészségesebb artériák, és a vér koleszterinszintje közötti kapcsolat áll fenn. Néhány tanulmány azt is kimutatta, hogy a szívbetegségben elhalálozott emberek vérben alacsonyabb volt a krómszint.

A Mercy Kórház és Orvosi Központ Orvostudományi Tanszékének kutatói 42 napos időszakban vizsgálták a króm-kiegészítés hatásait felnőtteknél. Azoknál a résztvevőknél, akik krómot kaptak csökkent a teljes koleszterinszint és a "rossz" LDL (alacsony sűrűségű lipoprotein) koleszterinszint a placebo-csoporthoz képest. [3]

3. Segíthet megelőzni az elhízást és a túlevést

A krómot (króm-pikolinát vagy CrPic formájában) összefüggésbe hozták a túlevés kockázatának csökkenésével, így a kisebb súlygyarapodással és pozitív élelmiszer-bevitellel. A króm éhségre és testsúlyra gyakorolt hatásának pontos mechanizmusa még ismeretlen, de néhány tanulmány szerint a króm bevitel a nagyobb fokú zsírszövet csökkenéssel (a zsír felhalmozódása a testen) és a jobban kontrollált táplálkozással hozható összefüggésbe.

A Louisiana Állami Egyetem Biomedicinális Kutatóközpontjának egyik tanulmánya kimutatta, hogy a króm-kiegészítők hatékonyan segítettek az evés szabályozásában a túlsúlyos, felnőtt nőknél, akik a szénhidrátéhségről számoltak be. Miután összehasonlították a króm és a placebo hatását 42 túlsúlyos nőnél egy nyolc hetes periódusban, a napi 1000 mg krómot szedő csoportnál csökkent a táplálékfelvétel, az éhségszint, a testzsír százalák és a testsúly. [4]

4. Segít fenntartani az agy egészségét és harcol a kognitív funkciók hanyattlása ellen

A közelmúltbeli tanulmányok rámutatnak az inzulinválasz fontos szerepére az agyi és a kognitív funkciók öregkori fenntartásában. Mivel a króm segít a normál glükózszint fenntartásában és az inzulinválaszban, így az agy számára is előnyös lehet, és az agy életkorral járó betegségeivel szemben is védhet.

Pontosabban, a króm az egészségesebb hipotalamusz funkciókhoz kapcsolódik. A hipotalamusz rendkívül fontos, az autonóm idegrendszer központi része, amely segít a testhőmérséklet, a szomjúság, az éhség, az alvás és az érzelmi aktivitás szabályozásában. [5] A kutatások arra utalnak, hogy a króm segíthet a hipotalamusz "fiatalosabb" állapotának megtartásában, az idősebbek étvágyának jobb szabályozásában és az öregedés által okozott negatív hatások megelőzésében.

Az agy számos más része számára szintén előnyös lehet a magasabb króm fogyasztás, köztük a tobozmirigy és a timusz (csecsemőmirigy), amelyek szintén hatással vannak az inzulin szabályozásra.

5. Segíthet a bőr egészségének fenntartásában és az akne megelőzésében

A vércukorszint gyors változása akne és egyéb bőrproblémákkal járhat. Mivel a króm segít a vércukorszint egyensúlyának megtartásában, az egészséges bőrhöz is kapcsolódik. A krómban gazdag élelmiszerek (mint például a brokkoli) általában más fitonutrienseket és antioxidánsokat is tartalmaznak, amelyek javíthatják a bőr megjelenését és segítenek a pattanások vagy az öregedés általános jelei elleni küzdelemben.

6. Támogatja a metabolizmust és növeli az energiaszintet

A megfelelő mennyiségű nyomelemek, például a króm, a kalcium és a magnézium bevitele különösen fontos az aktív emberek számára, mivel ezek a mikrotápanyagok szükségesek a tápanyagok energiává (kalória) alakításához, az izmok teljesítményének növelése érdekében.

Különösen akkor, ha valaki kevesebb ételt vesz magához és mellé edz a testsúly csökkenése érdekében, gondoskodnia kell arról, hogy krómban gazdag ételeket vegyen fel az étrendjébe, hogy az anyagcsere megfelelő legyen. A krómtartalmú élelmiszerek fogyasztása fontos annak érdekében, hogy kiegyenlítse a extra króm elvesztést, amit a gyakorlatokat követő helyreállítási időszak miatt vizelettel és az izzadsággal veszt. [6]

7. Segít fenntartani a szem egészségét

Miért lehet hasznos a króm kapszula, amikor a szem egészségéről van szó? A króm segíthet megóvni az életkorral kapcsolatos szemrendellenességeket, például a glaukómát (zöld hályog). A glaukóma a cukorbetegséghez kapcsolódik, és a szemben lévő folyadék felhalmozódása okozta, ami káros nyomást gyakorol a szem kényes látóidegére, a retinára és a lencsére, ami végül vaksághoz is vezethet. A króm csökkentheti a cukorbetegség és a kapcsolódó szembetegségek kockázatát, mivel a vércukorszint szabályozásában kedvező szerepet játszik.

8. Segít megvédeni a csontokat a törések és az osteoporosis ellen

A krómról ismert, hogy lassítja a kalciumvesztést, így előnyös lehet a csontritkulás és a csonthoz kapcsolódó rendellenességek megelőzésében, amelyek különösen gyakoriak az idősebb nőknél. Ezért ez is természetes megoldás az osteoporosis kezelésére.

A króm pótlása 

Jelenleg nem áll rendelkezésre olyan megbízható adatbázis a krómtartalomról az általános élelmiszerekben, amelyeket az USDA vagy más hiteles hatóság engedélyezett volna. Egy másik tényező, amely megnehezíti a króm legjobb élelmiszer forrásainak megismerését, az, hogy a krómtartalom jelentősen változik egy adott élelmiszerben, attól függően, hogy hol termesztették, mivel a talaj minőségének és összetételének sok köze van a króm jelenlétéhez.

További természeti tényezők, amelyek befolyásolják, hogy mennyi króm van az élelmiszerekben, az az évszak, amikor az ételt termesztették, a pontos növényfaj, az élelmiszer érettsége és azt, hogy mennyi idő telt el a betakarítás óta - és esetleg a környezet szennyeződése. A króm koncentrációt úgy is növelheti, hogy rozsdamentes acélból vagy nikkelből készült edényben főz.

Az USDA szerint az alábbi 12 élelmiszer a legjobb króm forrás:

  • Brokkoli - 1 csésze főtt: 22 mikrogramm (88% RDA)
  • Szőlő / Szőlőlé (tiszta, cukrozatlan) - 1 pohár gyümölcslé: 8 mikrogramm (32% RDA)
  • Burgonya - 1 csésze: 3 mikrogramm (12% RDA)
  • Fokhagyma - 1 teáskanál: 3 mikrogramm (12% RDA)
  • Bazsalikom - 1 evőkanál: 2 mikrogramm (8% RDA)
  • Grass-Fed marhahús - 3 oz (0.88 dl): 2 mikrogramm (8% RDA)
  • Narancs / narancslé (tiszta, cukrozatlan) - 1 csésze: 2 mikrogramm (8% RDA)
  • Törökország - 3 oz (0.88 dl): 2 mikrogramm (8% RDA)
  • Zöldbab - 1 csésze főtt: 2 mikrogramm (8% RDA)
  • Vörösbor - 5 uncia (1.5 dl): (széles körben változik) 1–13 mikrogramm (4–52%% RDA)
  • Alma - 1 közepes: 1 mikrogramm (4% RDA)
  • Banán - 1 közepes: 1 mikrogramm (4% RDA)

króm tabletta

Milyen kockázatokkal jár a túl sok króm fogyasztás?

Az élelmiszerekből származó króm önmagában nem okoz problémát, de a magas koncentréciójú táplálékkiegészítők potenciálisan kölcsönhatásba léphetnek bizonyos gyógyszerekkel, és ronthatják a meglévő egészségügyi állapotot.

A túlzott króm szintet gyakran az emésztési problémákhoz kötik, mint például a gyomorfájdalmak, valamint az alacsony vércukorszint (hipoglikémia). A króm-toxicitás, amely akkor fordulhat elő, ha a testben nagyon magas króm szint van, ami károsíthatja a létfontosságú szerveket, mint a máj, a vesék és a szív. Bár nagyon ritka és nem valószínű, de a króm-mérgezés az idegjelzést és a szívverést is képes változtatni, ezért mindig ügyeljen arra, hogy ne vegyen be nagyobb adagot, mint az előírt, vagy először beszéljen orvosával.

Az oldalon található tartalom forrás megjelöléssel szabadon felhasználható és másolható!

Kapcsolódó termékek

Hagyjon egy hozzászólást

0 / 5
4:00