Ügyfélszolgálat: +36(30)451-6801

kapszulaCENTER

A lecitin hatása

Vitaminok
leticin tartalmú ételek

A lecitin olyan tápanyag, amely előfordul az élelmiszerekben és étrend-kiegészítőként is megvásárolható. A lecitint megtaláljuk a vörös húsokban, a zöld zöldségekben és a tojásban. 

A lecitin kapszulákat főként a koleszterinszint csökkentésére használják, de egyes neurológiai és gyulladásos állapotokra is jótékony hatással lehet. 

Mi az a lecitin?

A lecitin nem egyetlen anyag neve, hanem egy csoportot neve, ami több vegyületet foglal magába és amely a foszfolipideknek nevezett vegyületekhez tartozik.

A foszfolipidek egyfajta zsírok, amelyek segítenek fenntartani a sejtek integritását. Létfontosságúak az agy, az idegek, a máj és további belső szervek normális működéséhez.

A sütésnél a lecitint tésztafeltöltő anyagként használják, hogy lágyabb, finomabb végterméket hozzanak létre. A lecitin tojáshelyettesítőként is használható. A lecitint kozmetikumokban, szemcseppekben és bőrhidratálókban is használják.

A lecitin forrásai

A lecitin kiválló forrásai a következők:

  • Belsőségek, például máj
  • Vörös húsok
  • Tenger gyümölcsei
  • Tojás
  • Mogyoró
  • Búzacsíra
  • Repceolaj
  • Napraforgóolaj
  • Zöld zöldségek, például a brokkoli és a kelbimbó
  • Hüvelyesek, például a fekete bab, a vesebab és a szójabab.

A lecitin hatásai

A lecitin a szervezetben egy kolin nevű anyaggá bomlik le. A szervezet a kolint a következőkre használja fel:

  • a zsír szállítása
  • az anyagcsere szabályozása
  • a sejtek karbantartása
  • az idegi információ továbbítása

A kolint a szervezet nem tudja nagy mennyiségben előállítani, így nagyrészt az elfogyasztott élelmiszerekből vihetjük be.

A lecitint egészségügyi előnyei a következők:

  • fokozza a sportteljesítményt
  • enyhíti a stresszt és a szorongást
  • csökkenti a koleszterinszintet
  • csökkenti a gyulladásokat
  • serkenti a máj működését
  • megelőzi a demencia kialakulását

1. Koleszterin szint

Egy 2010-es tanulmány szerint a szójalecitin csökkenti a koleszterinszintet. A vizsgálat szerint két hónapon keresztül napi 500 mg lecitin napi bevitele 42%-kal csökkentette az összkoleszterinszintet és 56,15%-kal a "rossz" LDL-koleszterinszintet. [1]

Más vizsgálatok kevésbé voltak ígéretesek. A lecitin szerepet játszhat az érelmeszesedés kialakulásában. Egyes tanulmányok szerint a túl sok lecitin növelheti a szívbetegségek kockázatát.

2. Fekélyes vastagbélgyulladás (IBD)

A fekélyes vastagbélgyulladás összefüggésbe hozható a lecitinben található foszfatidil-kolin alacsony szintjével. Ez a vegyi anyag az emésztőrendszerben lévő nyálka alkotórésze. Segít megvédeni a vastagbelet a gyulladástól és a baktériumoktól.

Egy 2010-es tanulmány szerint a lecitin-kiegészítők csökkentették a bélgyulladást a fekélyes vastagbélgyulladásban szenvedőknél. A lecitint szedő résztvevőknél 50%-kal csökkent a gyulladás a placebó csoporthoz képest.

Sajnos a vizsgálatban csak 18 felnőtt vett részt.

3. Masztitisz

A masztitisz az emlőszövetek gyulladása és sajnos gyakori a szoptató anyáknál. Az eltömődött tejcsatornák masztitiszhez vezethetnek. Egyes tanulmányok szerint a lecitin segíthet megelőzni az eltömődött tejcsatornák kialakulását.

Úgy tűnik, hogy a lecitin hatására kevésbé sűrű az anyatej.

4. Alzheimer-kór

A lecitinből származó kolin állítólag csökkenti az Alzheimer-kór tüneteit. Segíthet a demencia más típusaiban, többek között a Parkinson-kórban szenvedőknek is.

A lecitinről úgy gondolják, hogy segít az agyban az idegi átvitel fokozásában. Ez enyhítheti a progresszív neurológiai rendellenességek tüneteit, és az olyan betegségek megjelenését, amelyek idővel az agy és az idegek károsodását okozzák. A mai napig azonban nincs bizonyíték ennek alátámasztására.

Néhány állatkísérlet arra utal, hogy a lecitin segíthet az idegsejtek védelmében, a gliasejtek degenerációjának lassítása révén csökkentheti a demencia kockázatát. Ezek a sejtek védik és stabilizálják az agyszöveteket.

a leticin képleteleticin kapszula

Lehetséges mellékhatások

A lecitin-kiegészítők általában biztonságosnak tekinthetők. 

A lecitin mellékhatásai lehetnek:

  • Csökkent étvágy
  • Hasmenés
  • Hányinger
  • Hasi fájdalom
  • Hasi puffadás

Lehetséges, hogy a lecitinre allergiás reakciót vált ki. Ez azonban ritkán fordul elő, még a szójaallergiásoknál is. Nem ajánlott a szedése terhes és szoptató nőknek, illetve gyerekeknek.

Ajánlott adagolás

A lecitin használatára vonatkozóan nincsenek irányelvek. A lecitin kapszula gyártói napi 2400 mg-os adagot javasolnak felnőttek számára. Általános szabályként soha ne vegyen be többet az ajánlott adagnál.

Hozzászólások

Új hozzászólás

    Kapcsolódó termékek

    töltés

    TÖLTÉS