Ügyfélszolgálat: +36(30)451-6801

logo

A koffein csökkenti vagy növeli a tesztoszteron szintet?

Tesztoszteron fokozó
tesztoszteron es koffein

A tesztoszteron egy létfontosságú nemi hormon, amely elősegíti az izomképződést, az arcszőrzetet és a nemi szervek fejlődését. Annak érdekében, hogy elkerülje a tesztoszteron csökkenését egyes sportolók és testépítők kerülik a koffeint, ennek a létjogosultsága azonban több, mint kérdéses. Egyes kutatások szerint viszont úgy tűnik, hogy a koffein valójában növelheti a tesztoszteront. A túlzott koffein bevitele azonban mellékhatásokkal jár, ezért nem szabad túlzottan vagy súlyos tesztoszteron-egyensúlyhiány kezelésére használni.

A tesztoszteron jelentősége

A tesztoszteron a herék által termelt fő férfi nemi hormon, amelyet férfias tulajdonságokkal azonosítanak, de a petefészekben és a mellékvesékben lévő női testben is előállítódik. A férfi testek körülbelül 7 mg tesztoszteront termelnek, ami több mint 20-szorosa a női testben termelt szintnek. A hormon azonban fontos mind a férfiak, mind a nők számára. A férfiaknál ez segít növelni a csontsűrűséget, javítani az izomtömeget és az erőt, elősegíti a vörösvértestek termelését, és szerepet játszik a spermiumtermelésben és a nemi vágyban. A nőknél a tesztoszteron szintén fontos szerepet játszik a nemi vágyban. A tesztoszteronszint csökkenése a férfiak életkorának előrehaladtával egy természetes folyamat, ami maga után vonzza a gyengülő sport- és szexuális teljesítményt is.

Koffein, testmozgás és tesztoszteron

Az edzés előtt alkalmazott koffein meglepő hatással van a tesztoszteron szintre. Hivatásos rögbi játékosok koffein-kiegészítőket kaptak 200–800 mg közötti adagokban, egy órával a súlyemelés előtt. Az eredmények, amelyeket a „International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism” publikált 2008 áprilisában, azt találták, hogy a koffein nélküli erőedzés a tesztoszteron koncentrációjának 15 százalékos emelkedését okozta, míg kisebb adag koffein adaggal végzett erőedzés a tesztoszteron növekedése 21 százalékkal, tehát 6%-os upliftet tudott a koffein.

800mg esetén a növekedés még nagyobb volt, egész pontosan 61% 60 percnyi edzés után, azonban ennél a mennyiségnél már a kortizolszint is 51%-kal nőtt az edzés alatt, majd 30 perccel az edzés után már 93%-kal volt magasabb a kiindulási állapotnál. Úgy tűnik tehát, hogy a koffein hatására a dózistól függően jelentősen nőtt a tesztoszteronszint edzés alatt és után, azonban 400–600mg felett a jelentősen megnövekvő kortizolszint negálja az extra tesztoszteron pozitív hatását. (forrás)

Koffein, tesztoszteron és sperma

A koffein a tesztoszteron által kiváltott sperma minőségével és mennyiségével is kapcsolatba hozható. Az egyik tanulmány, amelyet egy, az „Emberi szaporodás” című, 2008-as számban közöltek, olyan anyák felnőtt fiait vizsgálták, akik részt vettek egy hosszú távú vizsgálatban és az édesanyjuk koffeint fogyasztottak terhességük alatt. Azok az anyák, akik naponta négy-hét csészét ittak, közepes mértékben csökkentették a fiaik sperma mennyiségét és a tesztoszteronszintjét. Ezzel szemben a legtöbb koffeint ivó felnőtt fiúk tesztoszteronszintje 14 százalékkal magasabb volt, mint az alacsony koffeinbevitelűeké, bár a sperma minőségében és térfogatában nem voltak észrevehető különbségek.

Ezzel szemben a koffein a tesztoszteron által meghatározott sperma mennyiségét viszont befolyásolhatja.

A koffein hatása a nőkre

Úgy tűnik, hogy a nőkben a koffein másképp befolyásolja a tesztoszteronszintet, mint a férfiaknál. Az „American Journal of Epidemiology” 1996-ban készült tanulmánya megállapította, hogy azoknál a nőknél volt a legalacsonyabb a tesztoszteron szint, akik naponta a legtöbb koffeintartalmú italt fogyasztották - ami több mint két csésze kávé vagy négy doboz koffeintartalmú szódát jelentett átlagosan.

Általános megállapítások a koffeinnel kapcsolatban

Mérsékelt mennyiségű koffeinnek minősül körübelül három csésze kávé, ami 250 mg koffeint biztosít. Napi 6-8 kávé azaz kb 600 mg koffein fogyasztása túlzottnak és már károsnak tekinthető. A nagy mennyiségű koffein álmatlansághoz, emelkedett pulzusszámhoz, remegéshez és szorongáshoz vezethet, és hozzájárulhat a nők fibrocisztás mellbetegségéhez és menstruációs rendellenességeihez. Ha terhes vagy szívbetegségben vagy gyomorfekélyben szenved, csökkentenie vagy kerülnie kell a koffeint.

 

 

Hozzászólások

Új hozzászólás
    töltés

    TÖLTÉS