Szállítás

 már 590 Ft-tól

 15 000 Ft felett ingyenes

 diszkrét csomagolás

 további információk
Miért érdemes nálunk vásárolni?

 teljes diszkréció, jelöletlen csomagolás

 15 000 Ft felett ingyenes szállítás

 100% elégedettség garancia

 30 napos pénzvisszafizetési garancia

 ajándék csajozási ebook

Vissza a cikkek listájához

A béta-alanin és hatása

Aminosav

2017. augusztus 8.

beta-alanin hatas

Mi is az a béta-alanin?

A béta-alanin egy itthon kevésbé ismert és méltatlanul elhallgatott étrend-kiegészítő mely megnöveli a teljesítményt és csökkenti az izmok fáradékonyságát és savasodását.

A béta-alanin előnyei közül a legjelentősebb a megnövekedett erő, állóképesség és javuló robbanékonyság. Kevés olyan étrend-kiegészítő van aminek ilyen univerzális edzéstámogató hatása van, de még sincsen itthon annyira benne a köztudatban, mint megérdemelné.

A béta-alanin egy nem esszenciális aminosav, amit a szervezet nem tud saját maga részére megtermelni, csak kívülről lehet bevinni. Egyúttal a béta alanin az egyetlen természetben is előforduló béta-aminosav.

A béta-alanin a karnozin bomlásterméke és a B5-vitamin egyik építőköve is egyben.

beta-alanin 

 

Milyen hatásai vannak a béta-alanin szedésének?

A karnozin bomlásterméke a béta-alanin, vagyis a fogyasztása növeli az izmok karnozin koncentrációját. Nah, de miért is jó ha magas az izmok karnozin koncentrációja? A karnozin egy olyan dipeptid, ami kritikus szerepet játszik a sportteljesítmény fokozásában. (a dipeptid egy összekapcsolt aminosav)

Felsorolás szinten az alábbi hatásokról számoltak be különböző kutatások:

  • legfontosabb: segít megelőzni az izmok savasodását (emiatt használja a legtöbb sportoló)

  • segíti a karnozin izmokban való elraktározódását

  • kreatinnal együtt szedve a béta-alanin segít a zsírmentes izomtömeg felépítésében

  • mérsékelheti a másnaposság tüneteit

  • növeli a nitrogénoxid szintet

  • javítja az aerob teljesítményt

  • csökkenti a fáradtságérzetet és még epilepsziás tünetek enyhítésére is alkalmas lehet

  • glicinnel és glutaminnal kombinált szedése csökkenti a prosztata megnagyobbodás kialakulásának esélyét

  • a mellékvese működését optimalizálja

  • késlelteti az öregedést

  • véd a káros szabad gyökök ártó hatásától

  • a tryptofán hatását felerősíti, mivel annak szinergistája

  • megvédi a májat a káros hatásoktól, mint akár szteroidok és az alkohol

 

béta-alanin működési mechanizmusa

A béta-alanin a karnozin termelődését szabályozza, vagyis enélkül nem tud karnozin szintetizálódni. A karnozin feladata a hidrogén ionok (H+) semlegesítése. Minél jobban semlegesíti a hidrogénionokat a a karnozin, annál inkább gátolja a pH-érték leesését a karnozin, ezáltal az izmok savasodását. A béta-alanin szedésével csökkenthető az izmokban jól ismert savasodás égető érzése, vagyis kevésbé fárad el az izom és az izomláz tünetei is jóval kevésbé jelentkeznek.

Röviden összefoglalva így néz ki a bonyolult logikai láncolat: a béta-alanin szedése növeli a karnozin szintet, ami semlegesíti a hidrogénionokat, ezáltal megakadályozza az izmok savasodását. A béta-alanin emiatt egy rendkívül hatásos izom teljesítmény fokozó, segítségével később jelentkezik a fáradtságérzet, vagyis a szériák végén a segítségével még pár plusz ismétlés belenyomható, így az izomszövet terhelése jobban maximalizálható. A plusz belenyomásokon túl a béta-alanin hatására bekövetkező H+ megkötés hozzájárulhat a nagy intenzitású futások meghosszabbításához és a nagyobb súlyok megemeléséhez.

Kicsit mélyebben a folyamat mögé nézve: savas környezetben az ATP, vagyis az energiát adó molekula kevésbé hatékony és az izmok összehúzódásáért felelős kalcium felszabadulása gátlódik.

 beta-alanin-hatasa

 

Miért a béta-alanint szedése javasolt, miért nem a karnoziné?

Józan paraszti ésszel végiggondolva logikus lenne a kérdés, hogy miért nem direktbe karnozint viszünk be a szervezetbe. Ennek a legfontosabb oka, hogy a karnozin nem szívódik fel jól és a béta-alanin szedése sokkal jobban csökkenti az izmok savasodását, mint a karnozin bevitel

 

A béta-alanin megszünteti az acidózist

Edzés közben a terhelt izmok, pH szintje csökken és az energiaszükséglet kielégítése közben (ATP molekulából ADP keletkezik) hidrogén ionok keletkeznek, melyek savas ph értékűek és izomfáradtságot és égő érzést okoznak az izmokban. Ezt az égő érzést nevezi a szakirodalom acidózisnak.

 

Dr. Harris kutatásai a karnozin szintről és a béta-alanin bevitelről

Dr. Harris fedezte fel, hogy a rendszeresen sportolóknál és a testépítőknél a szervezet karnozin szintje magasabb, mint az inaktív ülőmunkát végzőknél. A test karnozin szintje rendszeres terhelés esetén megnövekszik, de ez csak egy bizonyos szintig növelhető, van egy genetikailag meghatározott maximum szint. Ennél a szintnél külső segítség nélkül nem lehet feljebb menni, csak külső béta-alanin bevitellel. (a karnozin direkt bevitele még egyszer hangsúlyozzuk, nem megfelelő)

 

Milyen étrend-kiegészítők lehetnek szinergistái a béta-alaninnak?

A béta-alanin több más teljesítményfokozóval együtt szinergia hatást tud kifejteni. Ezek közül ami a leginkább kompatibilis a béta-alaninnal az az l-karnitin. Az l-karnitin növeli az energiafelhazsnálását a sejteknek, míg a béta-alanin növeli az izmok teljesítményét, így legyen szó akár kardiózásról akár nehéz súlyokkal való edzésről a béta-alanin + l-karnitin kombó kiválóan képes támogatni a kemény edzésmunkát. A két edzés előtti kiegészítő kreatinnal megtámogatva, egy szignifikáns erőemelkedést és teljesítménynövekedést okozó kombóvá tud válni. A kreatin megnöveli az energiaszintet, az l-karnitin az energia felhasználást, míg a béta-alanin csökkenti a fáradtságot és a savasodást. A kaspzulacenter szakértő csapata szerint ez a hármas az egyik legerősebb edzés előtti kombináció, ami profi szinten is megfelelő teljesítményre tudja sarkalni az edző alanyokat.

 

Béta-alanin tanulmányok és kutatások

Dr. Harris kutatásaiban arra gyanakodott, hogy a karnozin a savmegkötő kapaictás 20%-át tudja adni, és ha ezt sikerül megkétszerezni az a pufferkapacitást is megkétszerezi. Ezt a várakozást a kutatás bőven túlszárnyalta, vagyis 4 hét napi 5 g béta-alanin szedésével 64%-kal megnövelhető volt a karnozin szint. A 4 hét után azonban még nem érte el a töltés a csúcsára, mert a tizedik hétre már 80% karnozin-szint emelkedést mértek a kutatók. Ez alapján a béta-alanin is hasonlóan müködik, mint a kreatin vagyis egy hosszú akár 10 hetes töltési időszak végére éri el a felhasználó az optimális karnozin szintet.

 

Egy másik kutatás, melyet Dr. Hill és csapata végzett a béta-alanin hatását vizsgálta a karnozin szintre és az edzésteljesítményre. Húszas éveikben járó fiatalokat vizsgáltak kettős vak módon, 20 fős mintán. Egy héten át a csoport fele 4 gramm béta-alanint kapott, míg a másik fele sima cukrot, a 2. héttől a 10 hetes ciklus végéig 6,4 g béta-alanint ill. cukrot adtak a tesztalanyoknak. A 4. hétre a karnozin szint átlagosan 58%-kal emelkedett, míg a 10 hetes időszak végére további 15%-ot növekedett a béta-alanint szedő férfiak körében. A kerékpár ergométeres mérésen a kutatók 16%-os teljesítménynövekedést figyeltek meg a béta-alanint szedő tesztalanyoknál.

 

Vannak a béta-alaninnak mellékhatásai?

Nagy dózis esetén (10 g felett) enyhe bőrpír jelentkezhet, de ez teljesen ártalmatlan, a bevitt béta-alanin csökkentésével ez elmarad.

Egy ritka genetikai rendellenességben szenvedőknél, a hyper béta-alaninaemiában szenvedőknél tiltott szedése de ez a lakosság kevesebb, mint 1%-át érinti.

 

Van a béta-alaninnak hiánytünete?

Mivel a béta alanin nem esszenciális aminosav ezért hiánytünete sem ismert.

 

Mennyi a napi ajánlott béta-alanin bevitel?

A kreatinhoz hasonlóan, itt is fokozatosan szoktak tölteni. Első héten napi 4g, míg a 2.-10. héten napi 6 g béta-alanin ajánlott. Élsportolóknál és az átlagosnál nagyobb tömeggel rendelkezőknél ezek a mennyiségek 30%-kal növelhetőek, míg nőknél és átlag alatti testsúlyúak (75 kg alatt), ezeket a mennyiségeket 30%-kal csökkentsük. Ezek természetesen csak irányadó ajánlások, minden szervezet más és más illetve másképpen reagál a béta-alanin szedésére.

 

Mennyi idő után érezhető a béta-alanin szedésének hatása?

A béta-alanin nem azonnal hat. Edzések előtt érdemes fogyasztani vagy lefekvés előtt, de nem azonnali a hatás. Körübelül a szedés utáni 4. héten lesz érezhető a megnövekedett erőszint és teljesítmény.

Kapcsolódó termékek

Hagyjon egy hozzászólást

Hozzászólások

2017.08.25. 14:56

gyurosmarci

Kreatinnal együtt használom. Simán +10 a teljesítménybe. Kokszot nem próbálnék de ez a kettő együtt közel van olyan, mint egy erőnövelő dianobol kúra.

0 / 5
4:00